Czym jest analityka internetowa i systemy do jej prowadzenia?
Analityka w dzisiejszym świecie polega na zbieraniu i badaniu informacji w celu znalezienia korelacji i wyboru najlepszego rozwiązania problemu.
W analityce internetowej głównym zadaniem jest optymalizacja strony internetowej, jej rozwój i dostosowanie. Aby to zrobić, należy wykonać kilka etapów prac:
- Gromadzenie danych;
- Strukturyzacja uzyskanych informacji;
- Analiza;
- Poszukiwanie możliwości wdrożenia nowych rozwiązań, których potrzeba została zidentyfikowana przez analityków.
Do czego służy analityka internetowa?
Podstawowym zadaniem jest śledzenie działań wykonywanych przez klientów witryny i identyfikowanie słabych punktów w celu dalszego doskonalenia.
Informacje zebrane w tym procesie pomagają:
- Zidentyfikować grupę docelową i zbudować jej portret;
- Określić słabe strony witryny pod kątem klientów i optymalizacji;
- Podkreślić potrzeby grupy docelowej w zakresie funkcjonalności;
- Sporządzić scenariusz działań użytkowników;
- Znaleźć nowe kanały reklamowe;
- Obniżyć cenę przyciągnięcia jednego klienta lub jego działania;
- Zidentyfikować błędy;
- Zwiększyć współczynnik konwersji.
Metody analityki internetowej
W zależności od celu analityki internetowej zmieniają się również sposoby jej przeprowadzania:
- Frekwencja i ruch. Metoda ta polega na obliczeniu liczby unikalnych użytkowników, śledzeniu ich aktywności, znalezieniu przyczyn spadku i wzrostu liczby odwiedzających.
- Źródła ruchu. Dokonuje się analizy sposobów, w jakie użytkownicy trafiają na stronę. Jednocześnie obliczany jest koszt pozyskania ich różnymi kanałami, skuteczność, zapytania, które są najbardziej efektywne. W efekcie otrzymujemy rekomendację dla kampanii reklamowej.
- Grupa docelowa. Szczegółowy portret grupy — wiek, płeć, hobby, geografia, sprzęt, z którego odbywa się wejście.
- Funkcjonalność. Identyfikowane są najpopularniejsze strony i scenariusze pracy zamierzonych użytkowników.
- Błędy i pomyłki. Za błędy uważa się zduplikowane strony, nieprawidłowe przejścia i wolne prędkości ładowania. Wszystkie one są wykrywane w procesie analityki internetowej za pomocą tej metody.
- E-commerce. W tym przypadku zwraca się uwagę na sprzedaż — popularność towaru, liczbę sprzedaży i zapytań zwrotnych, całkowity zysk i średni koszt zamówienia. Analizowany jest cały cykl sprzedaży od nawigacji użytkownika do strony produktu po płatność i wysyłkę.
- Konkurenci. Analizowany jest ruch konkurentów, a także względna popularność ich produktów.
Analiza internetowa powinna składać się z następujących kroków:
- Wyznaczanie celów i zadań.
- Określenie KPI.
- Wyszukiwanie i strukturyzacja informacji.
- Przeprowadzenie analizy danych.
- Formułowanie zaleceń dotyczących usprawnienia strony internetowej.
Po wszystkich krokach konieczna jest ocena skuteczności pracy. Odbywa się to poprzez porównanie efektywności strony przed i po. W procesie identyfikowania, które usprawnienia przyniosły oczekiwane rezultaty, a które nie, a także formułowania nowych zaleceń.
Ogólnie rzecz biorąc, strona analityczna jest podzielona na trzy główne poziomy:
- Przygotowawczy. Na tym etapie zbierane są dane statystyczne, na podstawie których można wybrać kampanię reklamową, określić grupę docelową, zobaczyć działania podejmowane przez odwiedzających stronę.
- Business intelligence. Głównym celem analizy biznesowej jest określenie efektywności witryny po stronie rentowności oraz sposobów jej zwiększenia. Aby to zrobić, śledzone są działania klientów związane z zakupem: czas spędzony na stronie, wartość leadów, liczba połączeń, średni koszt.
- Analityka CLV. Analityka CLV ujawnia skuteczność interakcji z klientami, pozwala zidentyfikować lojalnych klientów i poznać podstawowe informacje na ich temat. Pomaga zrozumieć, jak przyciągnąć więcej klientów i jak utrzymać obecnych, a także co dodać do strony internetowej. Rekomendacje mają na celu jakościową alokację budżetu firmy pomiędzy różne rodzaje reklamy oraz prognozowanie zysków.
Więcej informacji odnośnie internetowej analityki znajdziesz pod adresem www.sempai.pl