Jakie są różnice między SEO a pozycjonowaniem stron?
W branży e-marketingowej utarło się, że pojęcia SEO i pozycjonowanie można stosować zamiennie i oznaczają one dokładnie to samo. Nie do końca jest to zgodne z prawdą. Stawianie znaku równości pomiędzy usługami takimi jak SEO a pozycjonowanie stron jest swego rodzaju uproszczeniem i choć oba działania ściśle są ze sobą powiązane, warto umieć je rozróżniać.
SEO, czyli optymalizacja strony www
Aby zrozumieć różnice między SEO a pozycjonowaniem stron, najlepiej wpierw wyjaśnić, na czym polegają oba działania. SEO to skrót od angielskiego search engine optimization, który można przetłumaczyć na polski jako „optymalizację dla wyszukiwarki”. W praktyce polega nie tyle na optymalizowaniu wyszukiwarki, co strony internetowej klienta pod aktualne zalecenia wyszukiwarek, w tym najpopularniejszej z nich, czyli Google.
Optymalizacja strony www to profesjonalne działanie składające się z wielu etapów. Poprzedzone jest zwykle audytem SEO, w trakcie którego pozycjoner analizuje stronę pod kątem występujących na niej błędów i sprawdza jakość treści oraz linkowania. Wnioski z audytu SEO są wdrażane na stronie właśnie poprzez optymalizację. Przykładowe działania, jakie pozycjoner może przeprowadzić w jej ramach, to np.:
- dopracowanie kodu źródłowego strony
- poprawa responsywności witryny
- usunięcie zduplikowanych lub niskiej jakości treści
- zadbanie o przejrzystą strukturę strony
Dobrze zoptymalizowana strona www jest lepiej oceniana przez algorytm wyszukiwarek, który chętniej „poleca” ją użytkownikom szukającym określonych treści. Wejdź na https://sempai.pl/blog/seo-a-pozycjonowanie-stron-co-to-jest-i-jakie-sa-roznice/, aby dowiedzieć się więcej.
Pozycjonowanie – czym różni się od SEO?
Powyższe pytanie jest nieco przewrotne, ponieważ SEO jest w istocie częścią pozycjonowania. Samo pozycjonowanie zaś jest znacznie szerszym pojęciem i obejmuje szereg działań, których założeniem jest uzyskanie lepszych pozycji witryny w wynikach organicznych Google na pozycjonowane frazy kluczowe. Prócz optymalizacji, istotną częścią pozycjonowania jest tzw. link building, który polega na pozyskiwaniu dla witryny odnośników zewnętrznych z dobrych jakościowo i godnych zaufania źródeł. Takie linki z powiązanych tematycznie z pozycjonowaną witryną stron przekazują jej niejako część swojej „mocy” i stanowią ważną rekomendację dla algorytmów wyszukiwarek. To właśnie dzięki wartościowym linkom zewnętrznym i odpowiednim anchor textom strona może zacząć wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwarki nawet na bardzo konkurencyjne frazy.
Reasumując – choć pozycjonowanie i SEO to nie to samo, obie usługi są tak samo ważne w marketingu internetowym przedsiębiorstwa i nie należy zaniedbywać żadnej z nich.